28 فوریه 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در Nature Medicine نشان داد که یک شیرین کننده مصنوعی محبوب به نام "اریتریتول"، ممکن است خطر سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش دهد.

این مطالعه که روی بیش از 4000 نفر در ایالات متحده و اروپا انجام شد، نشان می دهد که اریتریتول با خطر بروزMACE (عوارض نامطلوب عمده ی قلبی) مرتبط است و باعث افزایش ترومبوز می شود.MACE ، شامل سکته مغزی، حمله قلبی یا مرگ است.

محققان همچنین اثرات افزودن اریتریتول به خون کامل یا پلاکت‌های جدا شده را بررسی کردند، این پلاکت‌ها قطعات سلولی هستند که برای توقف خونریزی و ایجاد لخته‌های خون در کنار هم جمع می‌شوند. نتایج نشان داد که اریتریتول باعث می شود پلاکت ها راحت تر فعال شده و لخته ایجاد کنند. مطالعات پیش بالینی مصرف اریتریتول نیز، افزایش تشکیل لخته ی خون را تایید کرد.

دکتر استنلی هازن، نویسنده ارشد این مقاله و رئیس بخش قلب و عروق و علوم متابولیک در موسسه تحقیقاتی لرنر و رئیس بخش پیشگیرانه قلب و عروق در کلینیک کلیولند، گفت: شیرین کننده هایی مانند اریتریتول به سرعت در سال های اخیر محبوبیت پیدا کرده اند، اما باید تحقیقات عمیق تری در مورد اثرات طولانی مدت آنها انجام شود. بیماری قلبی عروقی در طول زمان ایجاد می شود و بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سطح جهان است. ما باید اطمینان حاصل کنیم که غذای ما یک عامل کمک کننده ی پنهان در بروز مشکلات قلبی نیست.

شیرین کننده های مصنوعی، مانند اریتریتول، جایگزین رایج شکر سفره در محصولات کم کالری، کم کربوهیدرات و غذاهای کتو هستند. محصولات بدون قند حاوی اریتریتول اغلب برای افراد چاق، مبتلا به دیابت یا سندرم متابولیک که به دنبال گزینه هایی برای کمک به مدیریت قند یا کالری دریافتی خود هستند، توصیه می شوند. افراد مبتلا به این شرایط همچنین در معرض خطر بیشتری برای حوادث قلبی عروقی نامطلوب مانند حمله قلبی و سکته هستند.

شیرینی اریتریتول حدود 70 درصد شیرینی شکر معمولی است و از طریق تخمیر ذرت تولید می شود. پس از مصرف، اریتریتول در بدن بطور ضعیف متابولیسم می شود. در عوض، وارد جریان خون می شود و عمدتاً از طریق ادرار از بدن خارج می شود. بدن انسان به طور طبیعی مقادیر کمی اریتریتول تولید می کند، بنابراین هر گونه مصرف اضافی می تواند، موجب انباشته شدن این ماده در بدن شود.

اریتریتول توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به طور کلی به عنوان ایمن (GRAS) شناخته شده است، به این معنی که هیچ نیازی برای مطالعات ایمنی طولانی مدت برای آن وجود ندارد.

نویسندگان به اهمیت مطالعات بعدی برای تأیید یافته های خود در جمعیت عمومی اشاره کردند. این مطالعه چندین محدودیت داشت، از جمله اینکه مطالعات مشاهده ای بالینی یک ارتباط را نشان می دهند اما نمی توانند یک رابطه ی علیتی را اثبات کنند.

دکتر هازن گفت: مطالعه ما نشان می‌دهد که وقتی شرکت‌ کنندگان یک نوشیدنی شیرین شده یا قند مصنوعی اریتریتول یا غذاهای فرآوری‌ شده ی حاوی این قند را مصرف می کنند، غلظت اریتریتول بطور قابل‌توجهی در خون آنها برای روزها بالاتر از میزان مشاهده شده برای افزایش خطر لخته شدن باقی می ماند. مطالعات ایمنی بیشتری باید برای بررسی اثرات طولانی مدت شیرین کننده های مصنوعی به طور کلی، و اریتریتول به طور خاص، بر خطر حمله قلبی و سکته مغزی، به ویژه در افرادی که در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی هستند، انجام شود.

نویسندگان به بیماران توصیه کردند که با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه خبره در این مورد صحبت کنید تا درباره انتخاب‌های غذایی سالم و توصیه‌های شخصی اطلاعات بیشتری به دست آورند.

رفرنس:

Witkowski, M., Nemet, I., Alamri, H. et al. The artificial sweetener erythritol and cardiovascular event risk. Nat Med (2023). https://doi.org/10.1038/s41591-023-02223-9

منبع خبر:

https://medicaldialogues.in/medicine/news/use-of-erythritol-linked-to-heart-attack-and-stroke-107789